اشتراک مطالب

۶۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

نماینده حقوقی و وکیل دادگستری

به استناد سایت مشاوره حقوقی دینا ، در پاسخ به این سوال که تفاوت نماینده حقوقی و وکیل دادگستری چیست باید ابتدا گفت که کسی که به عنوان نماینده حقوقی عملی حقوقی انجام می دهد ، لزوما وکیل دادگستری نمی باشد و نماینده حقوقی همچون وکیل دادگستری اختیار طرح دعوا یا تعقیب دعاوی مربوط هم از اداره حقوقی خود و هم کارمندان رسمی آن دستگاه را دارد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد فرق نماینده حقوقی و وکیل بر روی لینک زیر کلیک کنید :

 

 

 

www.heyvalaw.com/web/articles/view/1560/تفاوت-نماینده-حقوقی-و-وکیل-دادگستری-چیست.html

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
sahel ramezani

قاعده منع تحصیل دلیل در حقوق ایران

به استناد سایت آیین دادرسی دینا ، در قانون آیین دادرسی مدنی سابق ، تحصیل دلیل از سوی دادگاه ممنوع شده بود ؛ با این حال به موجب قانون آیین دادرسی مدنی جدید ، قاعده تحصیل دلیل از سوی دادگاه تعدیل شده است و به موجب ماده 199 قانون جدید آیین دادرسی مدنی ، " در کلیه امور حقوقی ، دادگاه علاوه بر رسیدگی به دلایل مورد استناد طرفین دعوا ، هرگونه تحقیق یا اقدامی که برای کشف حقیقت لازم باشد ، انجام خواهد داد " . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قاعده منع تحصیل دلیل در حقوق ایران بر روی لینک زیر کلیک کنید :

 

 

 

www.heyvalaw.com/web/articles/view/1418/قاعده-منع-تحصیل-دلیل-در-حقوق-ایران.html

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
sahel ramezani

قاعده البینه علی المدعی و الیمین علی من انکر

به استناد سایت آیین دادرسی دینا ، قاعده البینه علی المدعی و الیمین علی من انکر به این معناست که بار دلیل بر دوش مدعی است و سوگند با منکر است . بر پایه این قاعده ، در درجه اول ، این مدعی است که باید ادعای خود را در دادگاه اثبات نماید ، اما هر گاه در اثبات ادعای خود دلیلی نداشته باشد و مدعی علیه ( طرف مقابل ) ، منکر ادعای او باشد ، به درخواست و تقاضای مدعی ، مدعی علیه باید سوگند یاد کند تا ذمه او بری شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد قاعده بینه و یمین بر روی لینک زیر کلیک کنید :

 

 

 

www.heyvalaw.com/web/articles/view/1411/قاعده-البینه-علی-المدعی-و-الیمین-علی-من-انکر.html

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
sahel ramezani

استثنائات قاعده البینه علی المدعی

به استناد سایت آیین دادرسی دینا ، نخستین استثناء قاعده البینه علی المدعی ، در خصوص ایجاد ظن معتبر است . به عبارت دیگر ، مدعی مکلف نیست در ذهن دادرس نسبت به صحت ادعای خود اطمینان مطلق به وجود بیاورد . از سوی دیگر دومین استثناء قاعده البینه علی المدعی ، در خصوص امارات قانونی است . گفته شده است که در امارات قانونی ، مدعی از اثبات موضوع معاف می شود . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد استثنائات قاعده البینه علی المدعی بر روی لینک زیر کلیک کنید :

 

 

 

 

www.heyvalaw.com/web/articles/view/1412/استثنائات-قاعده-البینه-علی-المدعی.html

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
sahel ramezani

دادگاه ویژه اصل چهل و نهم قانون اساسی

به استناد سایت مشاوره حقوقی دینا ، اصل 49 قانون اساسی در خصوص اعاده اموال نامشروع مسئولان که با استفاده از سوء استفاده از قدرت به دست آمده اند تدوین شده است و به موجب قانون نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی ، دادگاه ویژه اصل چهل و نهم قانون اساسی با هدف تعیین تکلیف نسبت به مصادیق اصل 49 قانون اساسی و صدور حکم در خصوص اموال به جای مانده از آنها تشکیل شدند که به عنوان شعب ویژه ای در دادگاه انقلاب شناخته می شوند . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شعب رسیدگی به اصل 49 قانون اساسی بر روی لینک زیر کلیک کنید :

 

 

 

www.heyvalaw.com/web/articles/view/1618/دادگاه-ویژه-اصل-چهل-و-نهم-قانون-اساسی.html

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
sahel ramezani

قانون نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی

به استناد سایت مشاوره حقوقی دینا ، یکی از اصول قانون اساسی در خصوص مبارزه با فساد ، اصل چهل و نهم قانون اساسی می باشد که ترتیباتی را در خصوص اعاده اموال نامشروع مقرر داشته و انجام این تکلیف از طریق دادگاه ویژه اصل 49 قانون اساسی به عهده دولت قرار گرفته است ؛ با این حال نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی به موجب قوانین عادی همچون قانون نحوه اجرای اصل چهل و نهم قانون اساسی مشخص شده است که این قانون در تاریخ هفدهم مرداد ماه سال یک هزار و سیصد و شصت و سه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و شامل پانزده ماده و پنج تبصره است . برای دریافت اطلاعات بیشتر به مقاله قانون نحوه اجرای اصل 49 قانون اساسی بر روی لینک زیر کلیک کنید :

 

 

 

www.heyvalaw.com/web/articles/view/1606/قانون-نحوه-اجرای-اصل-49-قانون-اساسی.html

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
sahel ramezani

ضمانت اجرای عدم انجام وظایف قیم

به استناد سایت مشاوره حقوقی دینا ، قانونگذار برای حفظ منافع آنان و حمایت از محجوران اشخاصی را تعیین کرده تا امور مربوط به آنان را اداره نمایند که این افراد قیم نام دارند که دارای وظایف و مسئولیت های می باشد که در صورت قصور از آن وظایف ، مقام قضایی او را از سمتش عزل می کنند ، حدود اختیارات و وظایف و مسئولیت قیم در قانون بیان شده است که در صورت عدم انجام وظایف قیم مسئول است و ضمانت اجرا آن در ماده 1239 قانون مدنی بیان شده است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ضمانت اجرای عدم انجام وظایف قیم بر روی لینک زیر کلیک کنید :

 

 

 

www.heyvalaw.com/web/articles/view/1416/ضمانت-اجرای-عدم-انجام-وظایف-توسط-قیم.html

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
sahel ramezani

اصل چهل و نهم قانون اساسی

به استناد سایت مشاوره حقوقی دینا تدوین سازوکارهای استرداد و مصادره اموال ناشی از فساد سبب تصویب اصل چهل و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شد . به موجب اصل ۴۹ قانون اساسی : " دولت موظف است ثروت های ناشی از ربا ، غصب ‌، رشوه ‌، اختلاس‌ ، سرقت ‌، قمار ، سوء استفاده از موقوفات ‌، سوء استفاده از مقاطعه‌ کاری ها و معاملات دولتی ‌، فروش زمین های ‌موات و مباحات اصلی ‌، دایر کردن اماکن فساد و سایر موارد غیرمشروع را گرفته و به صاحب حق رد کند و در صورت ‌معلوم ‌نبودن او ، به بیت ‌المال بدهد . این حکم باید با رسیدگی و تحقیق ‌و ثبوت شرعی به وسیله دولت اجرا شود " . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اصل 49 قانون اساسی ایران بر روی لینک زیر کلیک کنید :

 

 

 

www.heyvalaw.com/web/articles/view/1605/اصل-چهل-و-نهم-قانون-اساسی-جمهوری-اسلامی-ایران.html

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
sahel ramezani

مجازات جرم سقط جنین

به نقل از سایت مشاوره کیفری دینا ، برای پاسخ به این سوال که جرم سقط جنین چیست ؟ باید گفت سقط جنین یعنی خارج شدن حمل یا جنین از رحم به صورتی که زنده و یا قابلیت تکامل یا زیستن را نداشته باشد و به عبارت دیگر افتادن جنین قبل از نمو کامل از رحم است . مجازات جرم سقط جنین حسب مورد و نحوه ارتکاب جرم متغییر است که در قانون مجازات اسلامی بیان شده است . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد جرم سقط جنین بر روی لینک زیر کلیک کنید :

 

 

 

www.heyvalaw.com/web/articles/view/1357/جرم-سقط-جنین-و-مجازات-آن.html

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
sahel ramezani

شرایط اقرار کننده یا مقر

به استتناد سایت آیین دادرسی دینا ، از آن جهت که اقرار به ضرر خود معمولا آثار و پیامدهای منفی برای فرد اقرار کننده یا مقر به وجود می آورد ، لازم است تا اقرار کننده شرایط قانونی لازم را داشته باشد تا اقرار وی صحیح و معتبر تلقی شود . مهم ترین شرایط فردی که اقرار کرده است را می توان به دو دسته کلی لزوم بلوغ ، عقل و رشد اقرار کننده و قصد و اختیار داشتن اقرار کننده تقسیم کرد . برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد اینکه شرایط اقرار کننده یا مقر چیست بر روی لینک زیر کلیک کنید :

 

 

 

www.heyvalaw.com/web/articles/view/1600/شرایط-اقرار-کننده-یا-مقر.html

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
sahel ramezani